GLOSY

Reakce na často diskutovaná témata prezentované formou glos uživatelem "Orgman"

 Glosa je zde chápána jako krátký polemický a vysvětlující komentář s osobním pohledem věnovaný určitému tématu.

 

 

Poznámky, vysvětlivky a komentáře k informačníMU systému

viz orgman.info - sekce příspěvky

 

 

příspěvky na diskusních fórech  jeep-club.net, facebook.com a dalších

 

Proč auto s náhonem na 4 kola a silnějším motorem..?

K autům 4x4 jsem se dopracoval proto, že mi dělalo problémy parkovat u obrubníků a vjet po prudkém, mokrém nebo zasněženém nájezdu do garáže. Dříve šlo spojit příjemné s užitečným a koupit nové menší SUV 4x4 se "sametově vrnícím" atmosférickým šestiválcovým motorem. Má první "čtyřkolka" byla Kia Sportage model 2006 s šestiválcem o objemu 2,7 litru se kterou bylo bylo velmi příjemné ale "žravé" svezení. Druhá čtyřkolka Jeep Compass model 2013 byla praktické i pohodlná, ještě s atmosférickým motorem ale už "jen" čtyřválcovým objemu 2,4 litru. Nejmenší Jeep Renegade 4x4 model 2019 s motorem o výkonu 180 koní je svižnější než většina srovnatelných aut, ale už ho v EU nekoupíte ani s šestiválcovým ani s atmosférickým motorem (bohužel).

Náhon na 4 kola i silnější motor lze považovat za bezpečnostní prvky výbavy, podobně jako antiblokovací brzdový systém ABS.  Pokud někdo namítá, že pohon kol usnadní jízdu po kluzkých cestách pouze výjimečně lze jen připomenout, že antiblokovací systém také zafunguje pouze výjimečně, a přesto dnes snad nikoho nenapadne koupit nové auto bez ABS jen proto, že by to vyšlo levněji. Výkonnější motor v příp. potřeby zkrátí dobu předjíždění, takže silnější pohonnou jednotku lze rovněž považovat za bezpečnostní prvek výbavy automobilu.

Současný trend zmenšování objemů motorů a jejich zvyšování výkonu přeplňováním (Downsizing), přináší nižší spotřebu paliva tím i menší množství emisí jen v případě, že od turbomotoru není požadován větší výkon. Měnil jsem starší Jeep za nový a při té příležitosti se nabízelo zajímavé srovnání: Jeep Comss s atmosférickým benzínovým motorem měl při mém svižném stylu jízdy spotřebu spotřebu přes 11 litrů. Jeep Renegade s benzínovým turbem spotřebuje při srovnatelném výkonu i stylu jízdy o cca 1 litr méně ale nesmíme zapomínat, že je taky o 1 metrák lehčí. Když jsem do menšího Renegada s turbomotorem naložil metrák cementu, žral přibližně stejně jako Jeep Compass s atmosférickým motorem. Závěr je, že s novějším autem palivo sice ušetřím ale díky menší hmotnosti vozu - nikoli proto, že by byl "downsizingový" turbomotor výrazně úspornější pokud jeho výkon využívám naplno.

 

Když auto tak Jeep – ale jaký..?

Jako vlastník a fanda vozů Jeep s pobavením sleduji debaty na téma který ze současných modelů lze (či spíše nelze) považovat za toho pravého nástupce původního armádního Jeepu. Originální Jeep Willys byl vyráběn v letech 1941 - 1945 společností Willys-Overlanda Ford Motors. Auta se značkou "Jeepy" postupem času vyrábělo více firem, takže skutečnost, že jsou nyní produkovány koncernem Fiat tyto vozy v mých očích nijak nediskvalifikuje.

V roce 2019 jsem řešil dilema jaký vůz si pořídit, pokud chci mít pro radost i užitek jen jedno spolehlivé menší auto vhodné pro každodenní pohodlné ježdění po městě, na dálnici i mimo zpevněné cesty. Starší auta mohou být krásná, když o ně pečujete je v nich zajímavé svezení, ale postupně se z nich stávají veteráni, ke kterým třeba mít další vůz pro každodenní potřebu. Pokud chci mít pro radost i každodenní ježdění jen jedno spolehlivé auto, musí být novější abych šetřil čas i peníze za údržbu. Mým potřebám i zálibám vyhovuje menší Jeep s náhonem na všechna kola, automatickou převodovkou a benzínovým motorem (často pojíždím i po městě a nafťák s manuální převodovkou by pro mne asi nebyla vhodná volba).

Změna je život, takže jsem po dobrých zkušenostech s Jeepem Compass model 2013 vyzkoušel jeho „bratříčky“ vyrobené v letech 2018-19.
Jeep Grand Cherokee a pětidvéřový Wrangler jsou krásná auta. Člověk se v nich dobře cítí, ale na časté ježdění po městě jsou pro mé potřeby příliš velká.

Třídveřový Jeep Wrangler model 2019 s atmosférickým šestiválcovým motorem by mi udělal radost, protože většinou jezdím ve dvou až třech lidech. V terénu nevyměkl a zároveň mu přibyl „silniční“ náhon na všechna 4 kola, takže lépe funguje na silnici. Chybí mi u něj dělená sedadla vzadu, protože občas potřebujete naložit třetího pasažéra a k tomu nějaká zavazadla. K Wranglerovi mi více sedí atmosférický šestiválec, který už bohužel do EU nedodávají.

Jeep Cheroke je pro mé potřeby svou velikostí maximum kam bych zašel ve snaze spojit příjemné s užitečným. Bral bych jeho terénní provedení Trailhawk s atmosférickým šestiválcovým benzínovým motorem a automatickou převodovkou. Bohužel, nový šestiválce Cherokee v ČR u autorizovaných prodejců už nekoupíte a na dovoz z USA si zatím netroufám.

Chce-li někdo v dnešní době praktické nové auto připomínající původní Jeep, můžete mít vůz podobného vzhledu, velikosti, typu motoru, výrobce, nebo terénních vlastností - ale ne vše v jednom. Původní armádní Jeep Willys bylo relativně malé auto s náhonem na 4kola a čtyřválcovým benzínovým motorem. Nová, menší a přitom praktická auta podobná Jeepu Willys na našem trhu jsou: Jeep Renegade, Suzuki Jimni a Lada Niva (já koupil Jeep Renegade - podrobnosti zde).

 

Zkušenosti s Jeepem Renegade

Po zralé úvaze jsem spojil příjemné s užitečným, koupil nový Jeep Renegade a jsem mile překvapen. Vypadá mohutně, přitom je postaven na koncernovém podvozku malého Fiata "pětistovky" a je kratší než Škoda Fabia combi. Má vyšší podvozek i karoserii, takže se do něj dost vejde, dobře se s ním parkuje u obrubníků a tam kam potřebuji s ním pohodlně zajedu i mimo silnici. Pohodově jede i po dálnici a na hranatou karoserii je aerodynamický hluk překvapivě nízký. Model 2019 je byl ještě k sehnání s benzínovým motorem o výkonu 180 koní (do většího Jeepu Compass, tou dobou nabízeli nejsilnější motor jen 170 koní). V porovnání se základním provedením Jeepů Compass, Cherokeee i Grand Cheroke má Jeep Renegade srovnatelné vybavení i předpoklady pro jízdu v terénu: Světlost 20 cm, nájezdový úhel 21 st.  přejezdový 24 st. výjezdový 32 st. Renegade „Trailhawk“ je na tom v terénu ještě lépe, ale nemá adaptivní tempomat a v Česku ho nabízí jen s naftovým motorem o výkonu 170 koní.

Nabízí se zajímavé srovnání s Jeepem, který jsem vlastnil dříve: Jeep Compass z roku 2012 s automatem a atmosférickým motorem o výkonu 170 koní měl při srovnatelném stylu jízdy spotřebu o cca 1 litr vyšší než Renegade. Jízdní vlastnosti obou aut na silnici i mimo ni se mi jeví srovnatelné. Vyšší Renegade je menší než Compass, přesto má větší zavazadlový prostor (351/1297 l), přitom je živější a rychlejší (max. rychlost 201 km/hod) - podrobnosti viz https://www.jeep-club.net/member_detail.php?id=5869

Po najetí 10000 km se nevyskytly se žádné závady a není důvod ke stížnostem. Chvíli trvá, než si člověk zvykne na to, jak fungují asistenční systémy a upraví si pro něj optimální nastavení. Spotřeba benzínového motoru o výkonu 180 koní s automatickou převodovkou při mém stylu jízdy plyn – brzda, se ustálila pod 10 litrů na 100 km.

 

Elektromobilita

Masové rozšíření elektromobilů může být přínosem, pokud budou dobíjeny výhradně z ekologických obnovitelných zdrojů. Elektropohonem lze lokálně dosáhnout nulové emise ale z globálního hlediska to nic neřeší, pokud nebude jasno kde se vezmou bezemisní zdroje na výrobu elektrické energie pro masové dobíjení elektromobilů (zejména kdyby by byly zrušeny jaderné i uhelné elektrárny).

Tomu kdo chce bez emisí pojíždět po městě a zároveň potřebujete auto na delší trasy může dávat smysl pořídit si auto s hybridním pohonem i kdyby dojezd na akumulátory byl jen desítky km.   Mít 2 auta, jedno se spalovacím motorem a jedno na elektřinu, je finančně náročnější, přičemž problémy s parkováním i následnou ekologickou likvidací dvou aut namísto jednoho se zdvojnásobí.

Na každodenní pojíždění může být výhodné mít vozidlo s čistě elektrickým pohonem, pokud lze dobíjet baterie ve firmě, u domu nebo v garáži. Představa, rychlého dobití elektromobilu na delší cestě se rozplyne v okamžiku, kdy bude ve frontě na dobití čekat více aut. Hodně záleží na tom, zda a jak budou automobily elektrickým pohonem zvýhodněny. Legislativou a dotacemi lze docílit stavu, kdy nová auta se spalovacími motory podraží tak, že se nevyplatí je kupovat.

 

Jak je to vlastně s tím globálním oteplováním a ochranou životního prostředí..?

Vědci tvrdí, že od počátku průmyslové revoluce se Země globálně otepluje a není důvod jim nevěřit. Zároveň ale nikdo nezpochybnil skutečnost, že už ve středověku byla období, kdy bylo tepleji než dnes (Grónsko byla „zelená země“, v Anglii se pěstovala vinná réva, v Praze fíky a archeologové si libují, že odtávající ledovce odhalují zbytky středověkých osídlení). Pokud je lidstvo skutečně hlavní příčinou globálního oteplování, může být Evropa ostatním příkladem tím, že zajistí udržitelný rozvoj bez růstu počtu obyvatelstva.

Ochránci životního prostředí, kteří sami zanechávají větší uhlíkovou stopu než průměr populace, těžko mohou ostatní věrohodně přesvědčovat o nutnosti snižování spotřeby. Informační technologie pokročily natolik, že není problém účastnit se konferencí na dálku. Takže politici i aktivisté, kteří jsou přesvědčení, že naše stávající doprava i další spotřeba způsobuje globální změnu klimatu by měli jít sami příkladem a omezit uhlíkovou stopu, kterou zanechávají svou "kongresovou turistikou". Nemalou uhlíkovou stopu zanechává i účast velkých koncertech, sportovních akcích, festivalech a demonstracích. Většina volnočasových aktivit vč. cestování je spojena se zvýšenou spotřebou energie a je otázka, zda se lidé kteří celý rok usilovně pracují aby mohli ve volném čase cestovat nebo realizovat své koníčky vzdají svých zálib. Osobně jsem výrazně snížil svou uhlíkovou stopu koupí nového úspornějšího auta i omezením cesty do ciziny a věrohodnějšími partnery pro diskuse na téma ochrany životního prostředí jsou pro mne lidé, kteří sami zanechávají menší uhlíkovou stopu než já.