GLOSY

Odpovědi na často diskutovaná témata prezentované formou glos uživatelem "Orgman"

 Glosa je zde chápána jako krátký polemický a vysvětlující komentář s osobním pohledem věnovaný určitému tématu.

 

Poznámky, vysvětlivky a komentáře k provozu informačního systému - viz orgman.info/glosy

 

Jak je to vlastně s tím globálním oteplováním..?

Vědci tvrdí, že od počátku průmyslové revoluce se Země globálně otepluje a není důvod jim nevěřit. Zároveň ale nikdo nezpochybnil skutečnost, že už ve středověku byla období, kdy bylo tepleji než dnes (Grónsko byla „zelená země“, v Anglii se pěstovala vinná réva, v Praze fíky a archeologové si libují, že odtávající ledovce odhalují zbytky středověkých osídlení). Pokud je lidstvo skutečně hlavní příčinou globálního oteplování, může být Evropa ostatním příkladem tím, že zajistí udržitelný rozvoj bez růstu počtu obyvatelstva.

Lidé, kteří zanechávají větší uhlíkovou stopu než já, mi těžko můžou věrohodně kázat o nutnosti snižování spotřeby, pokud sami nejdou příkladem. Informační technologie pokročily natolik, že není problém účastnit se konferencí na dálku a uhlíkovou stopu zanechanou, kongresovou turistikou omezit.

 

Elektromobilita

Masové rozšíření elektromobilů může být přínosem, pokud budou dobíjeny výhradně z ekologických obnovitelných zdrojů. Elektropohonem lze lokálně dosáhnout nulové emise ale z globálního hlediska to nic neřeší, pokud nebude jasno kde se vezmou bezemisní zdroje na výrobu elektrické energie pro masové dobíjení elektromobilů (zejména kdyby by byly zrušeny jaderné i uhelné elektrárny).

Na každodenní pojíždění může být výhodné mít vozidlo s čistě elektrickým pohonem, pokud lze dobíjet baterie ve firmě, u domu nebo v garáži. Představa, rychlého dobití elektromobilu na delší cestě se rozplyne v okamžiku, kdy bude ve frontě na dobití čekat více aut. Hodně záleží na tom zda a jak budou automobily elektrickým pohonem legislativně zvýhodněny.

Tomu kdo chce bez emisí pojíždět po městě a zároveň potřebujete auto na delší trasy může dávat smysl pořídit si auto s hybridním pohonem i kdyby dojezd na akumulátory byl jen desítky km.   Mít 2 auta, jedno se spalovacím motorem a jedno na elektřinu, je finančně náročnější, přičemž problémy s parkováním i následnou ekologickou likvidací dvou aut namísto jednoho se zdvojnásobí.

 

K čemu auto s náhonem na 4 kola a silnějším motorem..?

K autům 4x4  jsem se dopracoval proto, že mi dělalo problémy parkovat u obrubníků a vjet po prudkém, mokrém nebo zasněženém nájezdu do garáže. Dříve šlo spojit příjemné s užitečným a koupit nové menší SUV 4x4 se "sametově vrnícím" atmosférickým šestiválcovým motorem. Má první "čtyřkolka" byla Kia Sportage model 2006 s šestiválcem o objemu 2,7 litru se kterou bylo bylo velmi příjemné ale "žravé" svezení. Druhá čtyřkolka Jeep Compass model 2013 byla praktické i pohodlná, ještě s atmosférickým motorem ale už "jen" čtyřválcovým objemu 2,4 litru. Nejmenší Jeep Renegade 4x4 model 2019 s motorem o výkonu 180 koní je svižnější než většina srovnatelných aut, ale už ho v EU nekoupíte ani s šestiválcovým ani s atmosférickým motorem (bohužel).

Náhon na 4 kola i silnější motor lze považovat za bezpečnostní prvky výbavy, podobně jako antiblokovací brzdový systém ABS.  Pokud někdo namítá, že pohon kol usnadní jízdu po kluzkých cestách pouze výjimečně lze jen připomenout, že antiblokovací systém také zafunguje pouze výjimečně, a přesto dnes snad nikoho nenapadne koupit nové auto bez ABS jen proto, že by to vyšlo levněji. Výkonnější motor v příp. potřeby zkrátí dobu předjíždění, takže silnější pohonnou jednotku lze rovněž považovat za bezpečnostní prvek výbavy automobilu.

Současný trend zmenšování objemů motorů a jejich zvyšování výkonu přeplňováním (Downsizing), přináší nižší spotřebu paliva a z ní pramenící množství emisí jen v případě, že není požadován větší výkon. Měnil jsem starší auto za nové a při té příležitosti se nabízelo zajímavé srovnání: Jeep Comss s atmosférickým benzínovým motorem měl při mém svižném stylu jízdy spotřebu spotřebu přes 11 litrů. Jeep Renegade s benzínovým turbem spotřebuje při srovnatelném výkonu i stylu jízdy o cca 1 litr méně ale nesmíme zapomínat, že je taky o 1 metrák lehčí. Když jsem do menšího Renegada s turbomotorem naložil metrák cementu navíc, žral přibližně stejně jako Jeep Compass s atmosférickým motorem. Závěr je, že s novějším autem palivo sice ušetřím ale díky menší hmotnosti vozu - nikoli proto, že by byl "downsizingový" turbomotor výrazně úspornější pokud jeho výkon využívám naplno.

 

Když nové auto tak Jeep – ale jaký..?

Opět (rok 2019) jsem řešil dilema jaký vůz si pořídit, pokud chci mít pro radost i užitek jen jedno spolehlivé menší auto vhodné pro každodenní pohodlné ježdění po městě, na dálnici i mimo zpevněné cesty. Starší auta mohou být krásná, když o ně pečujete je v nich zajímavé svezení, ale postupně se z nich stávají veteráni, ke kterým třeba mít další vůz pro každodenní potřebu. V garáži mám místo jen pro jedno auto, které má-li být spolehlivé, je lepší koupit nové a ušetřit tím čas i peníze za údržbu. Mým potřebám i zálibám vyhovuje menší Jeep s náhonem na všechna kola, automatickou převodovkou a benzínovým motorem (při mém častém pojíždění po městě by nafťák s manuální převodovkou nebyla dobrá volba).

Změna je život, takže jsem po dobrých zkušenostech s Jeepem Compass model 2013 vyzkoušel jeho „bratříčky“ vyrobené v letech 2018-19.
Jeep Grand Cherokee a pětidvéřový Wrangler jsou krásná auta. Člověk se v nich dobře cítí, ale na časté ježdění po městě jsou pro mé potřeby příliš velká.

Třídveřový Jeep Wrangler model 2019 s atmosférickým šestiválcovým motorem by mi udělal radost, protože většinou jezdím ve dvou až třech lidech. V terénu nevyměkl a zároveň mu přibyl „silniční“ náhon na všechna 4 kola, takže lépe funguje na silnici. Chybí mi u něj dělená sedadla vzadu, protože občas potřebujete naložit třetího pasažéra a k tomu nějaká zavazadla. K Wranglerovi mi více sedí atmosférický šestiválec, který už bohužel do EU nedodávají.

Jeep Cheroke je pro mé potřeby svou velikostí maximum. Bral bych jeho terénní provedení Trailhawk s atmosférickým šestiválcovým benzínovým motorem a automatickou převodovkou. Bohužel, nový šestiválce Cherokee v ČR u autorizovaných prodejců už nekoupíte a na dovoz z USA si zatím netroufám.

Po zralé úvaze jsem spojil příjemné s užitečným, koupil nový nejmenší Jeep Renegade a jsem mile překvapen. Vypadá mohutně, přitom je postaven na koncernovém podvozku malého Fiata "pětistovky" a je kratší než Škoda Fabia combi. Má vyšší podvozek i karoserii, takže se do něj dost vejde, dobře se s ním parkuje u obrubníků a tam kam potřebuji s ním pohodlně zajedu i mimo silnici. Pohodově jede i po dálnici a na hranatou karoserii je aerodynamický hluk překvapivě nízký. Model 2019 je byl ještě k sehnání s benzínovým motorem o výkonu 180 koní (do většího Jeepu Compass, tou dobou nabízeli nejsilnější motor jen 170 koní). V porovnání se základním provedením Jeepů Compass, Cherokeee i Grand Cheroke má Jeep Renegade srovnatelné vybavení i předpoklady pro jízdu v terénu: Světlost 20 cm, nájezdový úhel 21 st.  přejezdový 24 st. výjezdový 32 st. Renegade „Trailhawk“ je na tom v terénu ještě lépe, ale nemá adaptivní tempomat a v Česku ho nabízí jen s naftovým motorem o výkonu 170 koní.

 

Který nový Jeep je ten pravý nástupce původního "Willyse"..?

Jako vlastník a fanda vozů Jeep s pobavením sleduji debaty na téma který ze současných modelů lze (či spíše nelze) považovat za toho pravého nástupce původního armádního Jeepu. Jeepy postupem času vyrábělo více firem. Originální Jeep Willys byl vyráběn v letech 1941 - 1945 společností  Willys-Overland a Ford Motors za 739 dolarů. Po válce značku Jeep postupně přebíraly další společnosti: 1953 Kaiser, 1963 Kaiser-Jeep, 1970 American Motors Corporation, 1987 Chrysler; 1998: Daimler Chrysler, 2007 Chrysler LLC, 2009: Chrysler Group LLC (dceřiná společnost koncernu Fiat). Takže skutečnost, že jsou Jeepy nyní produkovány koncernem Fiat tyto vozy v mých očích nijak nediskvalifikuje. Podobných případů existuje více (Rover & Tata Motors, Bentley & Wolkswagen) a nezdá se, že by to těmto automobilovým značkám ublížilo více než jejich zánik.

Chcete-li v roce 2019 nové auto připomínající původní Jeep, můžete mít vůz podobného vzhledu, velikosti, typu motoru, výrobce, nebo terénních vlastností - ale ne vše v jednom. Původní armádní Jeep Willys bylo relativně malé auto s náhonem na 4 kola, atmosférickým čtyřválcovým benzínovým motorem o obsahu 2 199 cm³. 

Jeep Grand Cherokee je krásné auto, ale ruku na srdce: Původnímu Jeepu Willysovi se "Grand" neblíží motorizací, vzhledem ani rozměry a jeho výrobcem nikdy nebyla firma Willys-Overland.

Když jako srovnávací kriterium zvolíme motor, pak blízko k původnímu Jeepu Willys mají auta které pohánějí a atmosférické čtyřválce. Nejnovější Jeepy Renegade, Compass, Cherokee i Wrangler nabízené v EU už mají jen turba.

Touží-li někdo mít nový Jeep, který se původnímu armádnímu vozítku podobá vzhledem i terénními vlastnostmi, může mu vyhovovat krátký třídveřový Jeep Wrangler. V EU je dodáván už jen se čtyřválcovým motorem. (Původní Jeep Willys byl taky čtyřválec, takže skalní vyznavači těchto aut by nad omezením nabídky motorů s větším počtem válců než 4 měli plesat radostí :-)).

Chci-li nové menší auto se značkou Jeep pro každodenní ježdění ve městě, na dálnici i po nezpevněných cestách, které má k Willysovi neblíže počtem válců, rozměry i praktičností, je Renegade vhodnou volbou (i když se to některým fandům této značky nemusí líbit).

Vývoj se nezastaví a starší "americké" Jeepy dříve či později dospějí do veteránského věku. Kdo nechce jen oprašovat veterány ale užívá vůz své oblíbené značky i na každodenní potřebu, dříve či později koupí novější Jeep i kdyby měl s původním autem společnou jen značku na kapotě. Buďme rádi, že Jeep nedopadl jako Hammer a nadále existuje výrobce, co se snaží zachovat značku, která stále nabízí lepší svezení i mimo silnici.

Se svým novým Jeepem nemám problém se hlásit ke koncernu Fiat - Chrysler (FCA). To spíše Fiat má problém se hlásit ke "svým" Jeepům. Přestože nový Jeep Renegade je vlastně Fiat "pětistovka", v technickém průkazu má jako výrobce uvedeny USA a v servisu Fiat záruční opravu neprovedou.

Ti co auta se značkou Jeep vyrobená koncernem Fiat nepovažují za Jeepy a přesto chtějí nové malé auto blízké původnímu Jeepu Willys vzhledově, rozměrově, funkčně i motorizací, lze doporučit Suzuki Jimni s atmosférickým čtyřválcovým motorem. :-))

 

Psáno pro www.jeep-club.net a FB