GLOSY

Reakce na často diskutovaná témata prezentované formou glos uživatelem "Orgman"

 Glosa je zde chápána jako krátký polemický a vysvětlující komentář s osobním pohledem věnovaný určitému tématu.

 

 

Poznámky, vysvětlivky a komentáře k informačníMU systému

viz orgman.info - sekce příspěvky

 

 

příspěvky na OSTATNÍCH diskusních fórech

 

K čemu auto s náhonem na 4 kola a silnějším motorem..?

Náhon na 4 kola i silnější motor lze považovat za bezpečnostní prvky výbavy, podobně jako antiblokovací brzdový systém ABS.  Pokud někdo namítá, že pohon čtyř kol usnadní jízdu po kluzkých cestách pouze výjimečně lze jen připomenout, že antiblokovací systém také zafunguje pouze výjimečně, a přesto dnes snad nikoho nenapadne chtít nové auto bez ABS jen proto, že by to vyšlo levněji. Výkonnější motor v příp. potřeby zkrátí dobu předjíždění, takže silnější pohonnou jednotku lze rovněž považovat za bezpečnostní prvek výbavy automobilu.

Současný trend zmenšování objemů motorů a jejich zvyšování výkonu přeplňováním (Downsizing), přináší nižší spotřebu paliva tím i menší množství emisí jen v případě, že od turbomotoru není požadován větší výkon. Měnil jsem starší auto za nové a nabízelo se zajímavé srovnání: Starší Jeep Compass s atmosférickým benzínovým motorem měl při mém svižném stylu jízdy spotřebu spotřebu přes 11 litrů. Nový Jeep Renegade s benzínovým s výkonem o 10 koní vyšším spotřebuje při srovnatelném stylu jízdy o 1 litr méně ale nesmíme zapomínat, že je taky o 1 metrák lehčí. Když jsem do menšího Renegada s turbomotorem naložil metrák cementu, vážil a také "žral" přibližně stejně jako Compass s atmosférickým motorem. S novějším autem tedy palivo ušetřím ale spíše díky menší hmotnosti vozu - nikoli proto, že by byl "downsizingový" turbomotor výrazně úspornější pokud jeho výkon využívám naplno.

 

Když auto tak Jeep – ale jaký..?

Jako vlastník a fanda vozů Jeep s pobavením sleduji debaty na téma který ze současných modelů lze (či spíše nelze) považovat za toho pravého nástupce původního armádního Jeepu. Originální Jeep Willys byl vyráběn v letech 1941-45 společností Willys-Overlanda Ford Motors. Auta se značkou "Jeep" poté vyrábělo více firem, takže skutečnost, že jsou nyní produkovány v rámci koncernu kde je i Fiat, Chrysler, Dodge nebo Maserati, tyto vozy nijak nediskvalifikuje. Starší auta mohou být krásná, když o ně pečujete je v nich zajímavé svezení, jenže postupně se z nich stávají veteráni, ke kterým třeba mít další vůz pro každodenní potřebu.

Skláním se před nadšenci, kteří opečovávají starší Jeepy a na každodenní ježdění užívají auta jiných značek. U mě je to opačně. Než bych jezdil auty auty jiných značek, snažím se spojit příjemné s užitečným a mít na všechno jediné auto. Mým jediným autem je tč. Jeep Renegade a můžu potvrdit, že "Makaróni" ho udělali v rámci mantinelů daných EU skvěle a podle technického průkazu je i "Odpadlík" americké auto - podrobnosti zde.

 

Zkušenosti s Jeepem Renegade

Ve snaze spojit příjemné s užitečným jsem koupil nový Jeep Renegade a jsem mile překvapen. Tento "makarónský odpadlík" je příjemným společníkem pro každodenní potřebu i zábavu, lze s ním jet stejně dobře na nákupy, na dálnici i mimo zpevněné cesty. Model Limited 2019 byl k mání s benzínovým motorem o výkonu 180 koní (škoda, že ho nedělají pro labužníky také s atmosférickým šestiválcem). Vypadá mohutně, přitom je postaven na koncernovém podvozku malého Fiata "pětistovky" takže je kratší než Škoda Fabia combi. Chvíli trvá, než si člověk zvykne na to, jak fungují asistenční systémy a upraví si pro sebe optimální nastavení.

Nabízí se srovnání s autem, které jsem vlastnil dříve: Jeep Compass z roku 2012 s automatem a atmosférickým motorem o výkonu 170 koní měl při srovnatelném stylu jízdy spotřebu o více jak 1 litr vyšší než Renegade. Spotřeba benzínového Renegada o výkonu 180 koní s automatickou převodovkou při mém stylu jízdy plyn–brzda, se ustálila pod 10 litrů na 100 km. Renegade s max. rychlostí 201 km/hod. je živější a rychlejší než Compass. Delší ale nižší Compass má menší zavazadlový prostor než Renegade (351/1297 l). Více k oběma autům viz https://www.jeep-club.net/member_detail.php?id=5869

 

Elektromobily a hybridy

Masové rozšíření elektromobilů může být přínosem, pokud budou dobíjeny z bezemisních zdrojů. Elektromotory sice mají lokálně nulové emise ale globálně k ochraně životního prostředí příliš nepřispějí, pokud nejsou napájeny z bezemisních zdrojů. Při stávajícím energetickém mixu by se rozšířením elektromobilů zdroj exhalací pouze přesunul mimo věší města. Jak zajistit bez emisí dostatečnou dobíjecí kapacitu i za bezvětrných nocí (zejména pokud by byly odstaveny jaderné elektrárny) zatím asi není jasné ani propagátorům elektromobility.

Tomu kdo chce bezemisní auto do města a zároveň jezdí delší trasy mimo město může dávat smysl pořídit si auto s hybridním pohonem bude-li k tomu regulacemi dotlačen. Mít ale kvůli omezením namísto jednoho auta dvě - jedno se spalovacím motorem a jedno na elektřinu - asi příliš ekologické ani praktické nebude, neboť problémy s parkováním i následnou ekologickou likvidací dvou aut se znásobí.

 

Jak je to vlastně s tím globálním oteplováním a ochranou životního prostředí..?

Vědci tvrdí, že od počátku průmyslové revoluce se Země globálně otepluje a není důvod jim nevěřit. Zároveň ale nikdo nezpochybnil skutečnost, že i ve středověku byla období, kdy bylo tepleji než dnes a archeologové si libují, že odtávající ledovce odhalují zbytky středověkých osídlení. Snaha o snížení škodlivých emisí je jistě chvályhodná ale možnosti lidstva jsou ve srovnání se silami přírody stále zanedbatelné. Stačí připomenout objem exhalací jediného výbuchu sopky Krakatoa, kdy energie erupce v r. 1883 odpovídala 13 tisícům atomových pum shozených na Hirošimu a lidstvo to nijak zásadně nepostihlo. Evropa sama svět ekologicky asi nespasí, ale mohla by být ostatním příkladem tím, že alespoň na svém území zajistí udržitelný rozvoj bez růstu počtu obyvatelstva.

"Ochránci" životního prostředí kteří sami zanechávají větší uhlíkovou stopu než průměr populace, těžko mohou ostatní přesvědčit o nezbytnosti platit více za nižší spotřebu. Politici i aktivisté, kteří jsou přesvědčení, že doprava a tedy i turistika způsobuje globální změnu klimatu, by měli jít sami příkladem a omezit svou uhlíkovou stopu, kterou zanechávají "kongresovou turistikou". Informační technologie pokročily natolik, že není problém přednést příspěvek na konferenci prostřednictvím videopřenosu, sportovní akce sledovat v televizi a exotické destinace poznávat sledováním videozáznamů (atraktivní záběry sportovních výkonů ani pohledy z dronů na zajímavé destinace při osobní návštěvě stejně asi neuvidí).